E.V.O. Search for Eden (SNES)
Juttu on kirjoitettu alun perin Retrolordi.com -sivustolle.
Olet Gaian synnyttämä Elämä, ja matkasi on vasta
alussa. Tehtävänäsi on selviytyä läpi viiden esihistoriallisen aikakauden aina
alkumerestä ihmisen syntymään. Evoluution sanelemana vain muutoksiin
sopeutuvimmat yksilöt selviävät hengissä, joten Sinun on kehityttävä muita
paremmaksi. Mikäli selviät näistä haasteista, saat ottaa ansaitun paikkasi
Gaian rinnalla Edenissä. Kuka, mitä, häh?!
Kyseessä on Enixin (nyk. Square Enix) vuonna 1992 julkaisema,
varsin omaperäinen SNES-peli, E.V.O. Search for Eden. Se on sivusta skrollaava
toimintaseikkailu, joka heittää ohjattavaksi pienen kalan suuren valtameren
keskellä. Pelaajasta itsestään on kiinni, mihin suuntaan kalaa ryhtyy
kehittämään. Etenkin aikakausien edetessä mahdollisuudet ovat yllättävän
monipuoliset. Evoluutiota ei kuitenkaan saa ilmaiseksi, vaan sen eteen on
tehtävä töitä. Sanalla sanoen kyse on grindauksesta, eli samojen vihollisten
mättämisestä yhä uudelleen, jotta hahmo kehittyisi.
Esihistoria tutuksi?
Seikkailun edetessä pelaajalle syötetään enemmän ja
vähemmän todenperäisiä viittauksia evoluutioteoriasta, sekä opetetaan samalla aikakausien
ja esihistoriallisten eläinten nimiä. Taustatarina on mielenkiintoinen, muttei
totuudenmukainen. Oikeastihan sama eläin ei voi kehittyä niin nopeaa tahtia
eikä todellakaan toiseksi lajiksi. Kyse on vain mielikuvituksen tuotteesta,
joten kukkahattutädit hys! Jotta päästään vielä enemmän fantasian puolelle,
esiin putkahtelee tuon tuostakin mystisiä kristalleja, jotka voivat aiheuttaa
erikoisia muodonmuutoksia – eikä pilvissä leijuvaa lentoliskojen kaupunkia
voida myöskään aivan historialliseksi paikaksi väittää.
Ensimmäinen aikakausi kuvastaa aikaa ennen elämää
maanpinnalla, toisella aikakaudella alkaa liskojen kehitys ja kolmannella
dinosaurukset ovat valloillaan. Tästä eteenpäin on entistä enemmän pelaajan
käsissä, millä lajilla jatkaa selviytymistaistelua: liskon, linnun vai
nisäkkään muodossa. Tarina päättyy ihmisen astuessa kuvioihin ja aloittaessa
jälleen uuden aikakauden, jota elämme yhä edelleen.
Kehitys kehittyy
E.V.O.:ssa kuljetaan keskenään samankaltaisten
kenttien läpi syöden kaikkia vastaantulevia eläimiä. Voitetuilta otuksilta
putoilee lihanpaloja, jotka antavat evoluutiopisteitä. Pisteitä käytetään
uusien evoluutiomuotojen ostamiseen tai aiemmin tehtyjen poistamiseen.
Kehitettävien ruumiinosien kirjo on laaja; raajoista sarviin ja
ruumiinmuodoista hampaisiin. Yhdistelemiseen voi käyttää joko mielikuvitusta tai
hahmon omaa voimakkuustaulukkoa, jota seuraamalla voi pyrkiä parantamaan
haluamiaan arvoja. Esimerkiksi panssarin kokoa kasvattamalla puolustus nousee, mutta
nopeus pienenee. Pelaaja joutuu siis valitsemaan, mitä ominaisuuksia pitää muita
parempina.
E.V.O.:n grafiikat ja taustat ovat kauniita ja hahmot
yksityiskohtaisia. Siksi onkin hauskaa, että omien evoluutiokokeilujen tuloksia
pystyy tallentamaan pelin muistiin gallerian koostamiseksi. Myös etenemisen voi
tallentaa sopivissa kohdissa, sillä pelistä löytyy paristomuisti ja peräti
kolme tallennuspaikkaa. Musiikkeja ei sen sijaan voi kehua. Vaikka osa
biiseistä on ihan jees, osa on kauheaa kuraa. Kaiuttimet tekee mieli kääntää
pois päältä kuunneltuaan muutaman minuutin samaa parin sävelen ylös- ja
alaspäin sahaamista.
E.V.O. ei ole juonivetoinen peli, vaikka eri
aikakausien kentistä löytyykin jos jonkinlaista monologia ja dialogia, sekä ainakin
hetkittäin seikkailun tuntua. Juoni on kuitenkin helppo unohtaa taka-alalle pitkäksi
aikaa, kun keskittyy vain evoluutiopisteiden hankkimiseen. Toki se on hauskaa,
ja eri evoluutioyhdistelmien testailu antaa peliin sisältöä, mutta touhu käy helposti
puuduttavaksi. Siksi E.V.O. toimii paremmin satunnaisena viihteenä kuin
intensiivisenä alusta loppuun -tykittämisenä.
Kun evolvaaminen ei riitä
En voi väittää, etteikö pelin tarinassa olisi hauskoja
hetkiä, tai hahmonkehitykseen jaksaisi uhrata aikaa. Jokin sisällöstä jättää
silti kaipaamaan enemmän. Evoluutiopisteitä ei kerry tarpeeksi juonta seuraamalla,
vaan kenttiä täytyy sahata edestakaisin haaliakseen niitä riittävästi. Tästä
syystä juonesta irtautuu liian helposti. Loppupomot ovat erittäin haastavia,
joten evoluutiopisteitä joutuu pakostakin grindaamaan selviytyäkseen
voittajaksi. Se karsii mielikuvaa monipuolisuudesta, sillä jäljelle ei jää juuri
muuta vaihtoehtoa kuin kehittää hyökkäys tappiinsa eteenpäin päästäkseen.
Yksi E.VO.:n pahimmista miinuksista ovat kontrollit.
Etenkin alkeelliset elämänmuodot käyttäytyvät kankeasti vihollisiin nähden, ja taisteluissa
ajoituksen on osuttava liiankin tarkasti kohdalleen. Peli on vaikea, ehkä
hieman väärällä tavalla. Asiaa ei helpota, että kuollessaan menettää aina
puolet kerätyistä evoluutiopisteistä. Tämä pakottaa pelaajan grindaamaan aina
samoissa helpoissa kentissä.
Ikävää hommasta tekee se, ettei hahmo nouse tasoja
lainkaan, vaikka töitä tekisi kuinka paljon – ainoa tapa saada lisäpisteitä
taitoihin on ostaa evoluutiopojoilla parempia osia. Jos käyttää haalimansa
pisteet turhaan ruumiinosaan, kerääminen täytyy aloittaa jälleen alusta. Peli
kaipaisi tasojen nostoa japanilaisten roolipelien tapaan. Tällaisenaan
pisteiden keräys ja niiden menettämisen pelko ei motivoi tarpeeksi.
Kallista lystiä
Oma lapsuuden kiinnostukseni dinosauruksiin on asia,
mikä sai minut alunperin ihastumaan E.V.O.:on – missä muussa pelissä voit luoda
alusta asti oman dinosauruksesi ja kehittää siitä juuri sellaisen kuin haluat? Omalaatuinen
idea onkin yksi E.V.O.:n kantavista voimista, ja siitä syystä peli kuuluu
niihin SNES-klassikoihin, mitkä haluan pelikirjastooni sisällyttää. Vaikka
pelaaminen on hetkittäin tylsää ja turhauttavaa, pidän peliä merkittävänä teoksena
SNES-aikakauden historiassa. Letkeä huumori ja hahmojen sarjakuvamaisuus
jaksavat ilahduttaa joka kerta, vaikka lannistavan huono musiikki yrittääkin
kovasti tappaa kiinnostusta.
E.V.O. ei ole sieltä halvimmasta päästä: pelikasetin
hinta pyörii 300–3000 euron välillä. Siksi tyydyin itse hyvälaatuisen reprokasetin
(eli uustuotannon) hankintaan. Halusin päästä pelaamaan E.V.O.:a konsolilla
maksamatta itseäni kipeäksi. Tämä vaihtoehto kannattaa pitää mielessä pelin
hankintaa suunnitellessa, sillä kyseessä on yksi SNESin harvinaisimmista ja
kalleimmista peleistä.
Evoluutiopelinä E.V.O. on yksi parhaista pelaamistani,
mutta en suosittele sitä juonivetoista ja nopeatempoista toimintaa etsiville.
Söpösti piirretty esihistoria ei ehkä kolahda kaikkiin, mutta grindauksen
ystäville se tarjoaa monia hauskoja pelihetkiä.
"grindauksen ystäville se tarjoaa monia hauskoja pelihetkiä."
VastaaPoistaAi onko sellaisiakin olemassa?
Mukavasti kirjoitettu peliesittely ja arvostelu samassa paketissa, sai selkeän mielikuvan siitä, millainen peli on vaikkei se olisikaan entuudestaan tuttu (eikä minulle siis ole sen enempää kuin mitä sinulta olen kuullut). Oli mielenkiintoista lukea mistä pelissä pidät ja etenkin siitä, mistä et pidä. Sillä yleensä kuulen vain sitä loputonta pelin hehkutusta sinulta. xD
Kuvat olivat kiva lisä ja tekivät jutusta huomattavasti mielenkiintoisemman, sekä jaottelivat tekstiä mukavasti. Kuvia olisi voinut olla vaikka enemmänkin.
Kyllä, grindaus-pelejä on niin paljon että siitä täytyy joidenkin myös tykätä. ;)
VastaaPoistaPeliarvostelut olisivat varmasti sitä parempia, mitä enemmän haukkuisin niissä pelejä. Sillä sellainenhan maailma on, viihdettä luodaan niillä asioilla mitkä ovat pielessä. ;) Valitettavasti tykkään kuitenkin keräillä itselleni pelejä joista pidän, joten niiden huonot puolet eivät aina tule pelatessa ja hehkuttaessa pelejä esille. Kirjoituksissa pitää kuitenkin yrittää löytää ne pelien sudenkuopat, jotta peliä entuudestaan tuntematonkin lukija saa esittelyistä enemmän irti.
Mukava kuulla ettei kuvia ollut liikaa, olisi niitä ollut enemmänkin mutta karsin osan jottei tekstistä tule liian pitkä. Kiitos kun kävit lukemassa ja kommentoimassa! Hienoa saada kommenttia tänne uuteen blogiin, siitä tiedän etten kirjoita tyhjille seinille! ^_^