Maniac Mansion (NES)
Mitä
sanoisit, jos kaverisi pyytäisi sinut mukaan pelastamaan cheerleader
tyttöystäväänsä aamu kolmen aikaan hullun tiedemiehen kartanosta? Entäpä jos
sotketaan tapaukseen vielä vihreä maailman herruutta tavoitteleva meteoriitti,
eläkkeelle jäänyt intoileva sairaanhoitaja, räjähdysherkkä ydinreaktori sekä
pari lemmikki-alienia. Kuulostaako hyvältä? No ei kuulosta! Tässä vaiheessa
viimeistään juttu alkaa haiskahtaa teini-kauhuleffan parodialta - ja sitähän se
tietysti onkin!
Näistä
pähkähulluista aineksista syntyi vuonna 1987 LucasFilm Gamesin ja Jalecon
julkaisema Maniac Mansion seikkailu, joka käännettiin Amerikan- ja
Euroopan NES:ille vuonna 1990. Peli on mainio osoitus siitä kuinka tuskallisen
vaikeita mutta koukuttavan viihdyttäviä 'osoita ja klikkaa'-pelejä tehdään.
Hahmovalinnasta riippuen peli sisältää monta täysin erilaista loppua, jonka vuoksi pelinautinto pysyy huipussaan useamman läpäisykerran ajan.
Nyt siellä kotikatsomoissa siis nörttilasit silmille ja popcornit kainaloon, sillä tänään otetaan selvää mitä Maanisella Kartanolla on nykypäivän pelaajalle tarjottavana!
Nyt siellä kotikatsomoissa siis nörttilasit silmille ja popcornit kainaloon, sillä tänään otetaan selvää mitä Maanisella Kartanolla on nykypäivän pelaajalle tarjottavana!
Viihdyttävää jakomielisyyttä
Jos sattuisit kysymään, voiko alkuvalinnan tehdä väärin, voit olla huoletta. Millä tahansa kokoonpanolla on mahdollisuus voittaa. Kuitenkin Maaninen Kartano tarjoilee monta muuta tapaa pilata omat mahdollisuutensa, joten parasta on luottaa pelin paristomuistiin ja tallentaa usein.
Jokainen
loppuratkaisu nivoutuu yhden hahmokyvyn ympärille, jolloin toinen hahmoista jää
ikään kuin avustajan rooliin. Kenet heistä ottaisitkaan mukaasi pirullisen
kartanon syövereihin? Nörttipoju Bernard osaa korjata elektroniikkaa,
musikaaliset vahvistukset Syd ja Razor saavat pianon soimaan, valokuvaaja
Michaelilla on taiteellista silmää, lehtinainen Wendy kykenee käsikirjoittamaan
ja viimeisenä poloinen surffari-dude Jeff, joka osaa ainoana joukosta korjata
puhelimia. Dave, joka on perushyvä jätkä eikä osaa mitään erikoista, omistaa
onnekseen näin laajakirjoisia taitoja omaavan ystäväjoukon - sillä muuten tämä
epätoivoinen yritys olisikin heti alussa tuhoon tuomittu.
Hyvin suunniteltua klikkailua
Kartano on
täynnä friikkejä huoneita, joita vanhoissa kauhuleffoissa voisi odottaa
näkevänsä. Keittiön seinällä seisoo moottorisaha ja veitsiä, joiden viereen on
roiskunut verta. Suihkusta löytyy outo muumioitunut ihmisen muotoinen käärö ja
kaikki kommunikaatiovälineet ulkomaailmaan ovat yllättäen rikki. Kartanossa on
myös muistettava varoa asukkaita, jotka teinit nähdessään kiikuttavat nämä
pikimmiten kartanon viheliäisimpään paikkaan: tyrmään. Vangiksi joutuminen ei
aina ole huono juttu, mutta hieman epämukavaa se on. Välianimaatiot kertovat
proffan suunnittelevan Sandyn aivojen irrottamista tieteen hyväksi, joten
pienet hikinorot alkavat jo virrata ystäviemme päässä. Tai sitten ei.
Vakavan
rehellisesti sanottuna Maniac Mansion on todella haastava peli. Ei riitä, että
peli ei juurikaan selitä mihin monia esineitä pystyy käyttämään tai kuinka juonta
tulisi edistää. Maniac Mansion on rakennettu niin, että voit puuhastella
pitkään jonkun tietyn asiavyyhdin kimpussa, kunnes huomaat ettei sinulla ole
edes ongelman ratkaisuun tarvittavia hahmoja käytössäsi. Pelissä käytetään myös
reaaliaikaa hyödyksi, joten osa salaisuuksista ratkeaa vasta kun on kulunut
tarpeeksi minuutteja jostain tapahtumasta. Kuinka nämä olisi pitänyt pystyä
arvaamaan 80-luvulla, jos ei ollut internettiä eikä Nintendo Hotlinea
käytettävissä? Kyllä, pientä sadistista nautintoa pelin tekijöillä on saattanut
olla silmäkulmassaan, mutta siitä huolimatta Maniac Mansionin pariin on helppo
upota tuntikausiksi.
Epälineaarista mutta maukasta
Jokainen
toiminto koostuu lauseista, joilla eri esineitä ja toimintoja voidaan
yhdistellä. Pelaaja voi siis rakentaa esim lauseen "Use Mailbox with CD
Player" - oli siitä sitten hyötyä tai ei. Tämä käyttöliittymä tuntuu
aluksi oudolta, mutta siihen tottuu hyvin pian. Tiettyjä toimintoja ei saa
pikavalintoihin, kuten vaikkapa pull, push sekä turn on/off, joten niitä tulee
kokeiltua huomattavasti harvemmin. Usein näitä toimintoja silti tarvitaan.
Huomasin pelin edetessä yrittäväni jatkuvasti 'käyttää' radiota tai
taskulamppua, kunnes jälleen muistin etteivät ne toimi niin.
Maniac
Mansion ei ole missään vaiheessa lineaarinen peli, vaan talossa pystyy tekemään
paljon asioita eri paikoissa riipumatta toisistaan. Kaikki talon esineet ja
huoneet eivät liity kaikkiin hahmoihin, joten jokaista esinettä ei yhden
läpäisyn aikana pysty käyttämään. Tämä lisää sekä mielenkiintoa, että
turhautumista. Olisi hauska keksiä mitä kaikkea niillä välineillä pystyy tekemään
jotka saa nyysittyä taskuunsa. Usein kuitenkin huomaa yrittävänsä vain turhaan keksiä
ratkaisumallia ongelmaan tai esineeseen, mikä ei liity kyseiseen pelikertaan lainkaan.
Maaninen
seikkailu pitää sisällään melko brutaaleja ja kyynisellä huumorilla maustettuja
kohtauksia, joita kaikkia ei ole sensuroidusta NES-versiostakaan häivytetty.
Pelin julkisestikin kohuttu valintamahdollisuus grillata elävä hamsteri
mikrossa on jäänyt monelle mieleen. Silti pelissä ei pääse helposti hengestään,
vaan yrittämistä ja erehtymistä voi jatkaa hyvinkin pitkään.
Versioissa on eroa
Ensimmäinen versio japanilaiselle Famicom-konsolille oli hyvin erilainen ja sisälsi noin 100 merkkiä pitkiä koodeja pelin jatkamista varten. Tämä ei kuitenkaan Amerikan Nintendoa miellyttänyt vaan pelin kehittelyä jatkettiin. USA- ja Eurooppaversio Maniac Mansionista olikin lähempänä alkuperäistä suurine skrollaavine huoneineen ja paristotallennus poisti salasanojen kirjoittamisen vaivat.
Maniac Mansionista tuli hitti ja sille kehiteltiin myös jatko-osa Day of Tentacle,
jota ei kuitenkaan käännetty NES-pelaajien iloksi. Maniac Mansion on yksi
niistä harvoista NES-peleistä, jotka ilmestyivät pohjoismaissa myös ruotsin
kielelle käännettynä. Musiikit pelissä ovat hyvää settiä ja pelintekijät ovat
kehittäneet jokaiselle hahmolle oman taustamusiikkinsa. Halutessaan ääniraidan
saa myös kytkettyä pois päältä, mikä on hauska ominaisuus jos peliä jatkaa
tuntikausia eikä enää jaksa kuunnella saman toistoa.
Jokaisen retroilijan hankinta
Maniac
Mansion on hykerryttävää nörttiviihdettä, joka jää pahasti kummittelemaan
mielen syövereihin vielä läpäisyn jälkeenkin. Peli on niin hyvä, että sen
pariin tahtoo palata uudestaan ja uudestaan. Maniac Mansonin haastavuus ei
ärsytä, vaikka jumiin jäätyään voikin kokea turhauttavia hetkiä pyöriessään
ympäri kartanoa. Tarina on sen verran absurdi, että se jaksaa naurattaa ja saa
kaipaamaan lisää.
Maniac
Mansion on yksi NES:in omaperäisimmistä point 'n clickeistä, mitä suosittelen
ehdottomasti kaikille hieman hulluista tarinoista ja parodioista pitäville.
Varoituksena: voi aiheuttaa riippuvuutta! Kielitaito on ehdoton vaatimus jotta
ymmärtää mitä on tekemässä, perus englannilla pärjää hyvin. Maniac Mansionia ei
voi suositella mikäli epäjohdonmukainen eteneminen ja jumiin jääminen peleissä
aiheuttaa ahdistusta.
Jos kiinnostuit, lisää viimeistään nyt Maniac Mansion pelattavien retrojen listallesi. Et tule katumaan sen ostamista.
Jos kiinnostuit, lisää viimeistään nyt Maniac Mansion pelattavien retrojen listallesi. Et tule katumaan sen ostamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti